Biesbosch Vignet

Er zijn de laatste tijd nogal wat berichten over de invoer van een vaarvignet voor de Biesbosch. Onderstaand een aantal van de reacties uit de media. Heeft u zelf nog informatie, deel deze dan met ons!

Bron: De Telegraaf (24-9-2014)

Verzet tegen betalen voor toegang tot Biesbosch
In Made is dinsdag het formele verzet gestart tegen plannen om een betaald vignet (40-50 euro) in te voeren voor boten die de Biesbosch bezoeken.
Dat gebeurde in het gemeentehuis van gemeente Drimmelen waar wethouder Hans Kuijpers ‘1300 keer nee’ tegen het Biesbosch entree kreeg overhandigd. Dit meldt BN/De Stem. Dat in de vorm van 1300 handtekeningen tegen het vignetplan van het Parkschap Nationaal park De Biesbosch.

Pretpark
,,Laat de Biesbosch wat ie is, breek de natuur niet verder af. Met de invoering van een betaald Biesbosch-vignet wordt de Biesbosch een pretpark”, aldus de initiatiefnemers Cor Baggerman uit Nieuwendijk en Bert de Paauw uit Werkendam.

Bootbezitters
De ‘nee’-stemmers, praktisch allen bootbezitters, zien het vignet als een verkapte vaarbelasting. Het Parkschap Nationaal Park de Biesbosch ziet het vignet als ‘natuurbijdrage´. Het protest komt vooral uit de hoek van de bootbezitters omdat je zonder boot de Biesbosch niet in kunt.

Plannen
De plannen van het Parkschap Nationaal Park De Biesbosch worden veroorzaakt door bezuinigingen van het Rijk. Er komt daardoor fors minder geld binnen. Nieuwe inkomstenbronnen zijn nodig voor duurzaam onderhoud van het parklandschap.

Bron: Motorboot (5-6-2014)

Parkschap Nationaal Park De Biesbosch heeft plannen om vanaf 2016 een vaarvignet in te voeren voor watersporters die met de boot de Biesbosch in willen. Als de plannen doorgaan, zal een vignet rond de € 50,- per jaar gaan kosten.

De plannen van het Parkschap houden verband met bezuinigingen van het rijk. Er komt fors minder geld binnen en volgens parkschapdirecteur D.C.H. Verheijen zijn daarom nieuwe inkomstenbronnen nodig, voor een duurzame financiering van het parklandschap.  Het bestuur van het Landschappark, waarin twee provincies en vier gemeenten zijn vertegenwoordigd, moet hier uiteindelijk over beslissen. Aan de besluitvorming is ook een inspraakprocedure verbonden. De kans dat de plannen uiteindelijk doorgaan, schat Verheijen in op ‘meer dan 60%’. Bootbezitters die slechts één dag de Biesbosch in willen, zullen volgens hem overigens geen € 50,- hoeven te betalen. “De plannen zijn nog niet uitgewerkt, maar voor dagbezoek zal er ongetwijfeld een soort knipkaartsysteem komen.”

Bron: BN De Stem (14-5-2014)

DRIMMELEN – Betalen voor de Biesbosch? Een ticket of vignet voor alle gebruikers, inclusief de watersporters. Dat wil het parkschap Nationaal Park De Biesbosch. Waarvoor? Het lijkt er op dat watersporters wel bereid zijn te betalen, als er maar wat tegenover staat.

In de clubhuizen van de watersportclubs rond de Biesbosch was het vignet het gesprek van de dag. Cees Stuij, voorzitter van de Biesboschfederatie, de koepel van veertig watersportverenigingen was er zelf bij, als havenmeester van watersportvereniging De Biesbosch in Drimmelen. Stuij: “Vijftig euro is een hoop geld voor zo’n vignet. Toch zijn de reacties best wel positief. Mensen willen betalen. Alleen, de grote vraag is: ‘wat krijgen ze er voor terug? En wat kost de controle?’ Als het Parkschap daar antwoord op kan geven, is er wellicht draagvlak.”

Bron: Altena actueel (13 mei 2014)

Werkendam – Watersporters en parkeerders in de Biesbosch moeten vanaf 2015 gaan betalen. Dat heeft Directeur Dick Verheijen tegen BN De Stem bevestigd.

Watersporters moeten vanaf 2016 betalen voor een vignet. Dat gaat tussen de 45 en de 50 euro kosten. Het is niet bekend hoe lang deze dan te gebruiken is. Een jaar eerder moeten Biesboschgasten die aan de rand van het nationaal park parkeren 2 euro ‘natuurbijdrage’ gaan betalen.

Door de heffingen komt er een einde aan de gratis Biesbosch. Door bezuinigen bij landelijke en regionale overheid. Het parkschap moest vorig jaar ook al 30% bezuinigen en heeft nu noodgedwongen een nieuw ‘verdienmodel’ moeten ontwikkelen.

De voorzitter van de gezamenlijke watersportverenigingen vindt dat het geld moet worden gebruikt voor faciliteiten en niet om een gat te vullen.