Regelmatig komt het voor dat mensen problemen hebben met de startmotor van hun Yanmar scheepsmotor. Een probleem wat voorkomt is dat de startmotor soms niet start. Er is dan alleen een klik te horen en start veelal later weer. Soms worden er veel kosten gemaakt om de startmotor te laten repareren of reviseren.
Nu kan de oorzaak soms ook in de kabelboom van de motor zitten. Door connectoren of lange dunne kabels is het spanningsverlies soms te groot en wordt het relais van de startmotor niet goed bekrachtigd. In de service manual van Yanmar is dit ook vaak bij de elektrische schema’s terug te vinden.
Onderstaande tekening geeft grofweg weer hoe de + aansluitingen normaal zijn. De draad hier grijs weergegeven komt van het contactslot, de rode komt van de accu en de gele gaat van het relais van de startmotor naar de startmotor zelf.

Het loont de moeite om bij dergelijke problemen een klein hulprelais in te bouwen. Een klein relais, wat kabel en kabelschoentjes is een relatief goedkope optie om te proberen of dit de oplossing is voor het probleem. Het kleine hulprelais zal nu het relais van de startmotor schakelen.
De draad van het contactslot, in grijs weergegeven, wordt nu aangesloten op het hulprelais (85) in plaats van het relais van de startmotor, zie onderstaand schema. De draad van het relais (86) in zwart aangegeven komt aan de massa. Vanaf de + aansluiting van het grote relais op de startmotor komt nu een draad, in rood aangegeven, naar het contact van het hulprelais (30). Vanaf dit contact van het hulprelais (87) komt een draad naar het relais van de startmotor, in blauw aangegeven. Deze wordt aangesloten op de aansluiting waar eerst de draad zat die van het contactslot kwam.

En zo ziet het er dan in de praktijk uit.
