Vocht in de boot voorkomen

Vocht aan boord kan soms hinderlijke gevolgen hebben. Niet alleen aangeslagen ramen, klamme kussens en matrassen, maar ook schimmel- en roestvorming, beschadigingen van hout enzovoort.

Verstandig is het om in de winterperiode als de boot winterklaar gemaakt is om zo veel mogelijk zaken die niet gebruikt worden en gevoelig voor vocht zijn mee naar huis te nemen. 

Tijdens het verblijf aan boord komt onder andere vocht in de lucht tijdens koken, natte kleding en jassen bij slecht weer, eventueel douchen aan boord, was drogen aan boord en tijdens het slapen produceren we zelf ook vocht. Op het moment dat het kouder wordt zal vocht condenseren op koude oppervlakken waarvan de temperatuur lager ligt dan het dauwpunt van de lucht. (Het dauwpunt van de lucht is de temperatuur waarbij het vocht in de lucht gaat condenseren en is onder andere afhankelijk van temperatuur, hoeveel vocht die in de lucht aanwezig is.)

Als de luchtvochtigheid binnen hoog is kan men ventileren. Een lucht-ontvochtiger is een uitkomst voor mensen die in de koude periodes van het jaar gaan varen. Mits men beschikt over walstroom of 230V aan boord. Door het verlagen van de luchtvochtigheid in de lucht zal het dauwpunt lager komen te liggen. De circulerende lucht kan weer vocht opnemen.

Voor het droogmaken van de ramen is een Window Vac apparaat een goede oplossing. Zo’n oplaadbaar apparaat zuigt het vocht op. Als het vol is kun je het leegmaken in de gootsteen of buiten. Het vocht gaat dan ook echt van boord, in tegenstelling tot het droogmaken van de ramen met een handdoek of zemelap o.d. Tijdens het drogen hiervan komt het vocht toch weer in de lucht op de boot.

  

Om vocht onder een matras en kussens te voorkomen kun je deze het beste tijdens afwezigheid rechtop zetten. Een goede oplossing om te gebruiken is een anti-condensmat onder de kussens of matrassen. Online of bij een campeerzaak kun je deze kopen. De anti-condensmat zorgt met zijn open structuur dat lucht onder de matras kan komen.