Betalen voor de Biesbosch: ‘Goed idee, maar alle waterrecreanten moeten bijdragen’

In de media wordt wederom gesproken over invoering van het Biesbosch vaantje of vignet om zo de voorzieningen weer op peil te brengen. Zie bijvoorbeeld onderstaande link.

In het Rapport ‘Een antwoord op zonering’ wordt ook het Biesboschvlaggetje aangehaald. Dit rapport is opgesteld door Hans Cornuit en Bert van Maaren is opgesteld namens de Biesboschfederatie. Helaas zijn de leden niet gekend over de inhoud van dit rapport en is dit zonder goedkeuring in en vergadering naar buiten gebracht.

In het verleden is het invoeren van het vaantje al eens aan de orde geweest en heeft toen al voor heel veel weerstand gezorgd. Toen was hiervoor weinig draagvlak binnen de verenigingen, want als er betaald moet worden voor de Biesbosch, dan door iedereen!! Ook de verhuurbedrijven, rondvaartboten, gasten van buiten de Biesbosch enz. zullen mee moeten betalen en niet alleen de bij de Federatie aangesloten leden. En waarom dan alleen de watersporter?

In het rapport trekt men de parallel met de Marrekrite in Friesland, maar dit is voor zover  bekend een stichting. Staatsbosbeheer is een overheidsorgaan. Daar betaald men al belasting voor met z’n allen. Dus waarom nog meer betalen. Voor nog meer roestige sleutels (toegangspoorten)? En nog minder vaarwater? Bij Staatsbosbeheer heeft de natuur prioriteit, bij de Marrekritte is dat wel anders.

Als men dan echt de parallel dan wel concreet.

De Marrekritte: Het beheer en onderhoud van circa 36 kilometer aan vrije aanlegplaatsen. De ontwikkeling van nieuwe aanlegvoorzieningen. Werken aan een uniforme brug- en sluisbediening. Baggerprojecten / bereikbaar houden van aanlegplaatsen. Groenbeheer en maaiwerk. Afvoeren van recreatieafval. Ontwikkeling, beheer en onderhoud van de fiets- en wandelknooppuntnetwerken. Ontwikkeling, beheer en onderhoud van toeristische overstappunten. Het adviseren van onze deelnemers over de recreatieve basisinfrastructuur.

Kerncijfers: Circa 36 kilometer aan vrije aanlegplaatsen op ongeveer 300 locaties. 100 MarBoeien. Ruim 120 containers op 60 locaties. 30 zeer betrokken vrijwilligers. Ruim 500 donateurs. 2.800 km fietsnetwerk, bijna 840 fietsknooppunten. 3.800 km wandelnetwerk, ruim 2.000 wandelknooppunten. 5 toeristische overstappunten.

Als men dat ook voor elkaar krijgt. Dat in de Biesbosch, 36 kilometer aan aanlegplekken, verspreid over circa 300 prachtige locaties waar ruim 3500 schepen een gratis ligplaats in de vrije natuur kunnen vinden. En allemaal keurig gemaaid, prullenbak erbij, mooie goed onderhouden steigers. Allemaal keurig om door een ringetje te halen. Goed bevaarbaar (uitgebaggerd en geen bomen ronddrijvend en overhangend) vaarwater.

Dan zullen er een heleboel mensen zijn die daar een vlaggetje voor willen kopen.